De Baron is niet zo 'graaf' (pun intended)

Vorige week ging ik en Stef van Ginspire iets drinken in de Ginbar “de Baron” te Leuven. Stef was zo onder de indruk van ons bezoek dat hij mij vroeg of hij daarover een artikel mocht schrijven. En aangezien we deze week goedgezind zijn mag hij zijn artikel hier plaatsen.

Veel lees plezier!


Ginbar de Baron

Vandaag gaan we naar Leuven, samen met Glenn van Ginurway.
Een bruisende studentenstad die steeds tracht mee te zijn met de nieuwste trends.
Hierbij denken we aan de gezellige oude markt op een warme zomerdag, de aangename drukte op de grote markt, het park midden in het centrum, … Wij gingen als gin-liefhebbers eens een kijkje nemen in de ‘ginbar’ de Baron.

Wat we hier echter aantroffen was niet om vrolijk van te worden.
Kwantiteit wordt hier duidelijk hoger in het vaandel gedragen dan kwaliteit, terwijl het niet gaat om ‘om ter meeste’ gins maar om ‘om ter beste’!
De Gin&Tonic is een duur product, daar zal iedereen het mee eens zijn. Mensen zijn echter wel bereid een groter bedrag te betalen voor een spirit als gin aangezien het geassocieerd wordt met een heuse beleving, een stukje vakantie, genieten, … Wanneer wij dan zien dat er etablissementen zich een ginbar noemen maar praktisch elke basisregel aan hun laars lappen, doet dit niet veel goeds aan het gin-imago.

Om enkele zaken op te noemen: kleine ijsblokjes die bovendien uit een ijsemmer komen!!!; grove peperstukken in de Gin&Tonic (zie foto); het gebrek aan kennis van het product; rietjes in de Gin&Tonic (en zelfs geen cocktailrietjes); gins die op de kaart gewoonweg foutief worden bestempeld als floraal, complex, droog of citrus; de wachttijd; enz.
Nu de wachttijd moet wel genuanceerd worden. Wanneer je bijvoorbeeld twee Gin&Tonics bestelt is het normaal dat dit even duurt. Zeker wanneer de bartender er zijn werk van wil maken. Maar wanneer je echter na 20 minuten nog niet bediend bent en dan verneemt dat de bartender zelf nog moet opzoeken hoe de Gin&Tonic best klaar te maken, ben je niet goed bezig.
Een ander aspect is ook natuurlijk de toevoeging van het soort tonic, maar daar zullen we maar niet over uitwijden.

Wanneer je zoveel betaalt (gem. 12 à 16 euro), moet alles tot in de puntjes in orde zijn, zelfs het voorkomen van de bartenders.
Dit was hier allesbehalve. De bartender vroeg ons of hij kon helpen, wanneer we dan vroegen naar een citadelle reserve wist hij niet waar kruipen.
Zijn antwoord was: “Citadelle? Dat is die blauwe fles.”, en daarmee moesten we het maar doen.

Onze intenties zijn absoluut niet om De Baron zwart te maken. Zo bezitten ze wel een super interieur, een mooi assortiment en is het bovendien een toplocatie om van een heerlijke Gin&Tonic te genieten, maar wij vinden het gewoon jammer.
Zoiets maakt ons, als ginliefhebbers, niet gelukkig. Misschien moeten ze het aantal gins terugschroeven zodat ze zich enkel kunnen focussen op de kwaliteit, misschien moeten ze een ervaren bartender aannemen, het zijn maar tips.

Zo dat was het en ik moet eerlijk zeggen Stef is nog braaf geweest.
Want het was echt niet in orde.
Maar er is hoop, want er is mij verteld dat de bar andere eigenaars gaat krijgen. De baron zou overgenomen worden door 2 ex barmannen van een welbekende bar op de grote markt.
Dus Stef binnenkort gaan we eens terug en als de nieuwe mensen het dan wel goed doen mag je terug een nieuw artikel schrijven met hopelijk enkel positieve commentaren.

Ik ga hier zeker geen gewoonte van maken om andere mensen hun artikel te plaatsen dus het volgende komt terug van mij en gaat nu eindelijk over de V2C gaan.

Groetjes en tot binnenkort.

comments powered by Disqus